دانلود آهنگ لری بختیاری شاد عروسی
دانلود آهنگ لری بختیاری غمگین
تنبکنوشتار اصلی: تنبکتنبورنوشتار اصلی: تنبور
تاریخچه علیرضا حسین خانی در حال نواختن ساز تالاز ترانههای مشهور قوم لر میتوان به قدم خیر، رنگینه، کش طلا (کفش طلا)، صنم گل و هالو گنم خر اشاره نمود.
به عنوان مثال اشعار متداول در دنگ دال از این دست است:ترانه لری ترجمه فارسیاَسبت و زین و کتلت زیه در مال اسبت به زین و کتل تو جلوی منزلگاه استدشمنو شادی کنان دوسو زنان زال دشمنان شادی میکنند و دوستان زار میزنندشمشیرت منه غلاف ترسم خورش زنگ شمشیرت در غلاف مانده ترسم زنگ بزند
کینه دارم بعد خوت وش وش بکنه جنگ چه کسی را دارم که بعد از خودت با آن جنگ کنمدات برو کگو برو همه بران مو مادرت موی میبرد خواهرت موی میبرد همه گیسو میبرند همه برن و کارد زنت و خنجر اگر همه با کارد موی برند همسرت با خنجر موی میبرد بیشتر مردم از ترس هجویات جالب آنان مجبور به دادن مبلغی به آنها بودند.
بررسی و تحلیل ضرباهنگ ترانههاهمت علی سالم در حال نواختن ساز تال ۴ سیم اما نکته قابل ملاحظه در این میان نحوه اجرای تاکیدها در هر قوم است که باعث تفاوت و ایجاد ویژگی برای هر قوم میگردد. بررسی و تحلیل ملودی ترانهها
دانلود آهنگ لری شاد دی بلال خواننده زن
ویژگیهای کلی موسیقی لری
ترانه دایه دایه
در دوران جنگ ایران و عراق استاد محمد میرزاوندی این تصنیف رو به عنوان اثری ماندگار برای رزمندگان در دفاع از کشور ثبت کرد سید محمد حسینی وزیر فرهنگ و ارشاد اسلامی در همایش مدیران کل فرهنگ و ارشاد اسلامی سراسر کشور، دربارهٔ این تصنیف گفت:[نیازمند منبع] موسیقی محلی لرستان چندان ناشناخته نیست؛ ولی برخلاف بسیاری از موسیقیهای نواحی دیگر ایران، از حیث مقامات محدود است و معمولاً در «دستگاه ماهور» اجرا میشود.
سازهای محلی لرستان عبارتاند از: کمانچه، نی، سرنا، دهل، تنبک، دوزله و یک نوع ساز که مخصوص مراسم مذهبی فرقهٔ اهل حق است و نام محلی آن «تمیره» است.مردم لرستان اصولا“ براین باور هستند که سرودخواندن درکارهای دسته جمعی باعث تقویت در کارشان می شود.
▪ در لرستان نواهای گوناگونی وجود دارد : ـ آهنگ سوارکاری که ویژه سوارکاران است و سرشار از هیجان می باشد.
ـ نواهای خدیوی و مال ژیری که ویژه فصل پائیز وهنگام کوچ است. درمراسم سوگواری برای هرفردی بنابه ارزش و جایگاهش در آن قوم آوراز ویژه ای می خوانند چنانکه تفاوت زیادی میان اشعار سوگ کودکان وجوانان ناکام با مردان بزرگ قوم می باشد.
● موسیقیهای آوازی (کلامی) و موسیقیهای سازی ▪ موسیقی آوازی لرستان با وجود اینکه با مطالعه و معرفی آثار فرهنگ مادی و معنوی هر جامعه و پژوهش علمی در همین گذرگاه سخت و دقیق میتوان به این جهان ناشناخته راه یافت، ولی بررسی فرهنگ عامه مرز و بوم لرستان و پرداختن به همه عناصر فرهنگی آن شدنی نیست، اما با هدف نمایش گوشههایی از تبلور فرهنگ عامه مردمان خردمند این مرز و بوم و ترغیب بیشتر پژوهشگران مشتاق به دریای بیکران فرهنگ موسیقایی، روزنههایی از این تصویر توصیفناپذیر را میگشاییم.
● آوازهای بدون ریتم یا با متر آزاد ▪ علی سونه (علی دوستی) مضامین اشعار آن با گویش لری و در قالب تکبیتهایی که با حال و هوای آن موسیقی یگانگی دارد، گوش نیوشندگان راستین آن را مینوازد.
بار کنیت تا بار کنیم دی ملک دلگیر تو دِ غصه مه د حسرت هر دک پبیم پیر پیرکه بیم کورکه بیم دو تا دو تامه موز بره دگزم منسم پایامه پیر و کور گشتم و پشتم خمیده شد،
دانلود آهنگ لری بختیاری ای بلال
▪ عزیزبکی و میرنوروزی (عزیزبیگی و میرنوروزی) این دو آواز شاخههایی از آواز علیسونه هستند که نه حالت مویه را دارند و نه به صورت خاص، علیسونه محسوب میشوند و همین نکته نشانهٔ قدمت دیرینهٔ علیسونه و بنیادی بودن این مقام در آوازهای محلی لری است.ـ نمونه آواز عزیزبکی: درد دل یا میکشم تا میکنم پیر یا مورم دو قورسُ یا وطن دیر
درد دل یا میکشد مرا یا پیرم میکند، نمونهٔ آواز میرنوروزی: گردش چرخ فلک نی و مرادم شادی رت د خاطرم غم من و یادم گردش روزگار به کامم نیست، شادی از خاطرم رفت و غم به یادم مانده است.
▪ ساری خونی (ساریه خوانی) این آواز را مردان به همراهی کمانچه میخوانند و با اشعاری به گویش لری، فضای حزنانگیز موسیقی آن را غمی دو چندان میبخشند.آسمو اوری گرت تیره و تیره کی دیه کرو بواَ وایک بمیره؟ که دیده است پدر و پسر با هم بمیرند؟
ای دله سی دیلرو هه میزنی زار یه تونو به دیلرویه دینه یار ● انواع موسیقی آوازی ▪ آواهای کار
ـ برزگری ,خرمنکوبی (گاهوله)، شیردوشی (گا دوشی)، مشک زنی، برنج کوبی ـ آواهای شادمانه ـ سیت بیارم، بینا بینا، سوزه سوزه، بزران بزران، هی لُو هی لُو ▪ آواهای عاشقانه ـ کشکله شیرازی، کوش طلا، گنِم خر، قدم خیر، اَی اَی، آفری قمرتاج، آواهای عاشقانه، کیودار، کلنجه زرد، ماله ژیر، بزران بزران، شیرین و شامیرزا، هاریلُو ▪ کلامهای دینی ـ کلامهای یارسان، چل سرو
▪ مویهها ـ سرلشونه، مور، ساری خوانی، هوره -ژَن چِر-، گورانی ▪ آواهای دلتنکی و غریبی ـ علیدوستی، عزیز بگی، هوره«کو چر» و «سوار چر» ▪ آواهای حماسی ـ شیرین و خسرو، شاهنامه خوانی لری ولکی، قی دادُوا، حماسه کرمی، دایه دایه ▪ آواهای طنز
ـ ماس فروش، هورم هورم، هی را سی سله، دُز ناشی ▪ آواهای هجو ـ لالایی ها ● موسیقی سازی ▪ سازهای لری ـ سرنا، دهل، کمانچه (تال)، تنبک (تمک)، تنبور.
دانلود آهنگ غمگین لری خرم آبادی صوتی
▪ مقامهای شادی – عروسی چو بازی.ـ انوع ساز (سرنا، دهل، تنبک و کمانچه) ▪ مقامهای سوگواری: ـ نوع ساز (دهل، سرنا) ـ پاکتلی، چمری سحری، شیونی، یاری (یاره هو)
▪ مقامهای عاشقانه و دلتنگی : ـ کمانچه، تنبک ـ قدم خیر، کشکله شیرازی (دو گونه: گرمسیری و خرم آبادی)، علیسونه .شاید پیشینه ی هنرهایی چون رقص و موسیقی به تمدنهای نخستین بشری بازگردد، آن هنگام که مردان و زنان نخستین به شکرانه ی شکار به پایکوبی و رقص می پرداختند. انسانهایی را در حال رقص و پای کوبی نشان داده اند.
شایان ذکر است که جای دارد پیشینه ی موسیقی دیار کهن لرستان، با تحقیقات و پژوهشهایی بسیار معرفی گردد همچنان که کارهایی ارزشمند نیز صورت گرفته است، غرض حقیر بیشتر فتح بابی برای دوستان هنر دوست است.سازهای متداول در لرستان سه گروه اند: ۱) سازهای زهی ( کمانچه و تنبور) ۲) سازهای بادی ( سرنا و دوزله)
۳) سازهای ضربی ( دهل و تنبک ) ▪ موسیقی لری را می توان به انواع زیر تقسیم کرد: ـ موسیقی شادیانه: در مراسم شادمانی نواخته می شود و گاه با رقص و آواز همراه است موسیقی عزا: در مراسم عزاداری اجرا می گردد و اجزای آن عبارت است از« سحری (اعلام مرگ کسی)»، « چمریانه »، «هرا» و مویه ها نیز که در رثای از دست دادن عزیزان خوانده می گردد و بدون همراهی ساز است از این نوع به شمار می رود ـ موسیقی «کار»:
ـ موسیقی آوازی : شیوه های آوازی در لرستان بدین شرح است: و همواره رنج و غم وستمهایی که بر مردمان این دیار تحمیل شده است در صدای هنرمندان این دیارپدیدار بوده است
با توجه به اینکه رقص نیز در لرستان از پیشینه ای کهن برخوردار است، جا دارد مختصر اشاره ایی نیز به این موضوع داشته باشیم، گفتنی است که در لرستان از واژه ی رقص استفاده نمی گردد و معمولاً از واژه هایی چون «باخته»، «بازی»، «دَس گِرِتِه» استفاده می گردد؛ چونان که حکیم توس بازی «کراد» خواهر بهرام چوبین نزد خسرو پرویز را اینگونه هنرمندانه به نظم درآورده است: بزرگان به بازی به باغ آمدند همه میش و آهو به راغ آمدند فرد رقصنده را نیز «بازِنَه» می گویند؛ شایان ذکر است که لفظ رقص و رقاص در بین لران کاربردی ندارد و گاه نیز موهن قلمداد می گردد.
البته گاه دیده می شود برخی ترانه ها که منشاء لری – و گاه لکی – داشته اند، در ایل بختیاری نیز رایج شده اند. درهنگام برداشت محصول هم ریتمهای ویژه ای دارند مانند ( دوره دوره ).▪ در لرستان نواهای گوناگونی وجود دارد : - یاری و سحری نام دو آهنگی است که ویژه سوگواری است و برای مراسم خاکسپاری مورد استفاده قرار می گیرد.
ـ ( چمری ) یا ( چمریانه )، آهنگ عزایی است که در مراسم سوگ زده می شود. ● موسیقیهای آوازی (کلامی) و موسیقیهای سازی
▪ موسیقی آوازی لرستان هر چند بازشناسی بخشی از ویژگیهای زندگی این مردم، با بررسی آثار دست و اندیشه آنها که در قالب عناصر مادی و مینوی تجلی یافته و به یادگار ماندهاند، شدنی است، ولی گذرگاه ورود به کُنه زندگانی آنها و اشراف بر بسیاری از ویژگیهای ناشناخته زیست و زندگی این مردم دلیر، جز مطالعهٔ دقیق و همه جانبهٔ چند و چونیهای جلوههای گوناگون امروزی نخواهد بود.با وجود اینکه با مطالعه و معرفی آثار فرهنگ مادی و معنوی هر جامعه و پژوهش علمی در همین گذرگاه سخت و دقیق میتوان به این جهان ناشناخته راه یافت، ولی بررسی فرهنگ عامه مرز و بوم لرستان و پرداختن به همه عناصر فرهنگی آن شدنی نیست، اما با هدف نمایش گوشههایی از تبلور فرهنگ عامه مردمان خردمند این مرز و بوم و ترغیب بیشتر پژوهشگران مشتاق به دریای بیکران فرهنگ موسیقایی، روزنههایی از این تصویر توصیفناپذیر را میگشاییم.● آوازهای بدون ریتم یا با متر آزاد ▪ علی سونه (علی دوستی) به طور کلی همانگونه که از این عنوان پیداست، آوازهای لری که گاهی نام مقام نیز میگیرند، بدون ریتم هستند و با متر آزاد اجرا میشوند.
بار کنیت تا بار کنیم دی ملک دلگیر تو دِ غصه مه د حسرت هر دک پبیم پیر پیرکه بیم کورکه بیم دو تا دو تامه موز بره دگزم منسم پایامه پیر و کور گشتم و پشتم خمیده شد،
دانلود آهنگ های لری بختیاری جدید
▪ عزیزبکی و میرنوروزی (عزیزبیگی و میرنوروزی) ـ نمونه آواز عزیزبکی: درد دل یا میکشم تا میکنم پیر یا مورم دو قورسُ یا وطن دیر
درد دل یا میکشد مرا یا پیرم میکند، نمونهٔ آواز میرنوروزی: گردش چرخ فلک نی و مرادم شادی رت د خاطرم غم من و یادم گردش روزگار به کامم نیست،
▪ ساری خونی (ساریه خوانی) آسمو اوری گرت تیره و تیره کی دیه کرو بواَ وایک بمیره؟ که دیده است پدر و پسر با هم بمیرند؟ ای دله سی دیلرو هه میزنی زار
یه تونو به دیلرویه دینه یار ای دل از هجر دهلران (که یارت در آنجاست) پیوسته در زاری و نالهای. ● انواع موسیقی آوازی ▪ آواهای کار ـ برزگری ,خرمنکوبی (گاهوله)، شیردوشی (گا دوشی)، مشک زنی، برنج کوبی ـ آواهای شادمانه
ـ سیت بیارم، بینا بینا، سوزه سوزه، بزران بزران، هی لُو هی لُو ▪ آواهای عاشقانه ـ کشکله شیرازی، کوش طلا، گنِم خر، قدم خیر، اَی اَی، آفری قمرتاج، آواهای عاشقانه، کیودار، کلنجه زرد، ماله ژیر، بزران بزران، شیرین و شامیرزا، هاریلُو ▪ کلامهای دینی ـ کلامهای یارسان، چل سرو ▪ مویهها ـ سرلشونه، مور، ساری خوانی، هوره -ژَن چِر-، گورانی
▪ آواهای دلتنکی و غریبی ـ علیدوستی، عزیز بگی، هوره«کو چر» و «سوار چر» ▪ آواهای حماسی ـ شیرین و خسرو، شاهنامه خوانی لری ولکی، قی دادُوا، حماسه کرمی، دایه دایه ▪ آواهای طنز ـ ماس فروش، هورم هورم، هی را سی سله، دُز ناشی ▪ آواهای هجو
ـ لالایی ها ● موسیقی سازی ▪ سازهای لری دوزله، بلور ▪ مقامهای شادی – عروسی ـ انوع ساز (سرنا، دهل، تنبک و کمانچه)
دانلود آهنگ لری خرم آبادی قدیمی
▪ مقامهای سوگواری: ـ نوع ساز (دهل، سرنا) ـ پاکتلی، چمری سحری، شیونی، یاری (یاره هو) ▪ مقامهای عاشقانه و دلتنگی : ـ کمانچه، تنبک ـ قدم خیر، کشکله شیرازی (دو گونه: گرمسیری و خرم آبادی)، علیسونه
شایان ذکر است که جای دارد پیشینه ی موسیقی دیار کهن لرستان، با تحقیقات و پژوهشهایی بسیار معرفی گردد همچنان که کارهایی ارزشمند نیز صورت گرفته است، غرض حقیر بیشتر فتح بابی برای دوستان هنر دوست است. موسیقی لرستان به دلیل محدودیت جغرافیایی این خطه و محصور بودن آن درمیان کوههای سر به آسمان ساییده زاگرس و عدم هم مرزی این سرزمین با کشورهای بیگانه نسبت به موسیقی سایر مناطق کشور بکرتر ودست نخورده تر مانده است.سازهای متداول در لرستان سه گروه اند: ۱) سازهای زهی ( کمانچه و تنبور)
۲) سازهای بادی ( سرنا و دوزله) ۳) سازهای ضربی ( دهل و تنبک ) ▪ موسیقی لری را می توان به انواع زیر تقسیم کرد: ـ موسیقی شادیانه: در مراسم شادمانی نواخته می شود و گاه با رقص و آواز همراه است موسیقی عزا: در مراسم عزاداری اجرا می گردد و اجزای آن عبارت است از« سحری (اعلام مرگ کسی)»، « چمریانه »، «هرا» و مویه ها نیز که در رثای از دست دادن عزیزان خوانده می گردد و بدون همراهی ساز است از این نوع به شمار می رود ـ موسیقی «کار»: .
ـ موسیقی آوازی : شیوه های آوازی در لرستان بدین شرح است: با توجه به اینکه رقص نیز در لرستان از پیشینه ای کهن برخوردار است، جا دارد مختصر اشاره ایی نیز به این موضوع داشته باشیم، گفتنی است که در لرستان از واژه ی رقص استفاده نمی گردد و معمولاً از واژه هایی چون «باخته»، «بازی»، «دَس گِرِتِه» استفاده می گردد؛ چونان که حکیم توس بازی «کراد» خواهر بهرام چوبین نزد خسرو پرویز را اینگونه هنرمندانه به نظم درآورده است: بزرگان به بازی به باغ آمدند همه میش و آهو به راغ آمدند
چکیده
آنچه در این مقاله در مورد موسیقی لرستان بیان شده است را میتوان در چند عنوان بطور خلاصه ذکر کرد:ب) جایگاه موسیقی در فرهنگ مردم لرستان بطو ری که در هر مراسم و آیین اجتماعیِ مردمان این مرز
مقدمه:کنکاش دروقایع گذشته برمردم لرستان و سیری در ژرفای سرگذشت فرهنگی وتاریخی آن درگرو بررسی موشکافانه درچهرههای ناشناخته زندگانی نیاکان سخت کوش این مرز بوم است.نیاکانی که با طبیعت و سرشت گیتی، انس و الفتی عمیق و با پدیدههای پیرامون خویش پیوندی ناگسستنی داشتند ودربرخورد با مشکلات، با تبیین پدیدههای ناشناخته، تجلیات ذهنی را به گونههای مختلف برپرده زندگانی، نقشی آشکار و جاوید میزدند.هرچند بازشناسی بخشی ازویژگیهای زندگی این مردم، با بررسی آثاردست و اندیشه آنها که درقالب عناصر مادی ومعنوی تجلی یافته و به یادگار ماندهاند، شدنی است، ولی گذرگاه ورود به کُنه زندگانی آنها واشراف بربسیاری از ویژگیهای ناشناخته زیست وزندگی این مردم دلیلی جز مطالعه دقیق و همه جانبه چند و چونهای جلوههای گوناگون امروزی نخواهد بود. باوجود اینکه با مطالعه ومعرفی آثار فرهنگی مادی ومعنوی هرجامعه و پژوهش علمی درهمین گذرگاه سخت ودقیق میتوان به این جهان ناشناخته راه یافت، ولی بررسی فرهنگی مرز وبوم لرستان و پرداختن به همه عناصر فرهنگی آن شدنی نیست، اما با هدف نمایش گوشههایی ازتبلور فرهنگ عامه مردمان خردمند این مرز وبوم و ترغیب بیشتر پژوهشگران مشتاق به دریای بیکران فرهنگ موسیقیایی روزنههایی ازاین تصویر توصیف ناپذیر را میگشاییم.
تاریخچه موسیقی درلرستانقطعه سفالی که از [کاسو]ها یا [کاسی]ها درهزاره سوم پیش ازمیلاد درکوهستانهای زاگرس بدست آورده است سه انسان را د رحال رقص درنزدیکی چادرها یا کلبههایی نشان داده است (تصویر 2)
جایگاه موسیقی درفرهنگ مردم لرستانموسیقی لرستان به دلیل محدودیت جغرافیایی این خطه و محصور بودن آن درمیان کوههای سربه آسمان ساییده زاگرس وعدم هم مرزی این سرزمین با کشورهای بیگانه نسبت به سایر مناطق کشور بکرتر و دست نخوردهتر مانده است.موسیقی درلرستان، مانند دیگر جوامع ایلی ازاهمیت و نقش بسزایی برخوردار است و مردم این دیار ازدیرباز با موسیقی انس والفت خاصی را داشته به گونه ایی که درجای جای زندگیشان حضوری پررنگ و عجین شده و ملموس را دارااست.به طورکلی میتوان گفت که طبیعت کوهستانی، زندگی ایلی وشرایط قومی وفرهنگی درکنار سرنوشت تاریخی ایلات لرستان به موسیقی این منطقه رنگ وجلوه ایی خاص بخشیده، تنوع نغمات درموسیقی لرستان اصالت وفرهنگ مردمان این دیار را هویدا میسازد.
سازهای دانلود تمامی اهنگ لری غمگین جدید رایج درموسیقی لرستان1- سازهای بادی (Aereophones (): سرنا – دوزله – بلور2- سازهای زهی (Chordophones) کمانچه – تنبور3- سازهای کوبهای (membranophones): تنبک (تمبک) – دُهُلموسیقی محلی لرستان
دانلود آهنگ غمگین و گریه دار لری جدید
موسیقی را میتوان در یک تقسیم بندی کلی به دو دسته باز شناخت:الف) موسیقی آوازی (کلامی) ب) موسیقی سازی1- آوازهای شادمانه (عروسی)؛ ترانههایی که عملا بدون همراهی ساز و با هم آوایی زنان در مراسم عروسی اجرا میشود و عبارتند از سیت بیارم، بینا بینا، بزران بزران
برخی از این آواها عبارتند از:کچکله شیرازیکوش طلاآواهای عاشقانه مانند:
ترانه کیودار در مقام سنگین سماع خوانده شده و سبک اجرای آن همانند بزران است.3-کلامهای دینی یا سرودههای مذهبی: شهر بیصدا یا سرای خاموشان، 12 کلام یاری، ضامن آهو و.4-مویهها (سوگواری):در مراسم سوگواری عزیزی از دست رفته، زنان عزاداری که در سوگ نشستهاند در وصف او آوازهایی توام با الحان خاص بومی میخوانند که هر بیننده و شنوندهای را متأثر میسازد و این آوازها را در گویش مور یا سرو گویند.
5-آواهای دلتنگی و غریبی:6- آوازهای حماسی:از انواع آواهای حماسی میتوان به:
شاهنامه خوانی لری و لکی:7-آوازهای طنز و هجو:این ترانهها اغلب به صورت فی البداهه در هجو شخص یا موضوع یا مکانی سروده شده و برخی اوقات نیز با حرکات نمایش طنز آلود فرد یا افرادی همراه بوده است از جمله این اواها میتوان بهماست فروشهورم هورمهی راسی سله
هی نبات8-موسیقی آواز کار (ترانههای کار):لالایی (لاوه لاوه) - مادر از نخستین آوازه خوان زندگی است که همواره با نغمههای کهن و ابیاتی دلنشین و سرشاراز عشق و عاطفه مادری، فرزند دلبندش را به خوابی آرام و دلچسب فرو میبرد.ب- موسیقی سازی:
- مقامهای شادی (عروسی):رقص (سنگین سماع، دو پا، سه پا، شا نه شکی، اشکاری):نوع ساز: (سرنا، دهل، تنبک، کمانچه)رقص و آواز: (بینا بینا، کیودار، کلنجه زرد)
2- مقامهای سوگواری:نوع ساز (دهل، سرنا) موسیقی سوگواری بیشتر جنبه آیینی داشته و در مراسم عزاداری از روزگار کهن تا کنون کاربرد فراوان دارند معروفترین مقامهای آن عبارتند از:پاکتلیچمری یا چمرانهشیونییاری
کریمخانی3-مقامهای عاشقانه و دلتنگی (کمانچه و تنبک)( گرچه اعتقاد كلي بر آن بود كه دوره ي اقتدار كاسيت ها از تاريك ترين ادوار تاريخ بين النهرين است.
ساير محققان ،از جمله پژوهندگان كرد مانند:آيت الله مردوخ كردستاني با استناد بر ساختار كهن زبان لري (نسبت به ساير گويش هاي همجوار )،بر اين اصالت تاكيد كرده اند چنانچه فاروق صفي زاده در تاييد تاريخ مردوخ آورده است : جايگاه لرها به مركز پهلوي كهن خيلي نزديك بوده واز آميزه با بيگانگان هم دور بوده اند ، حتي از ملت كلده وآشور هم چندان اثر پذير نشده اند و تغيير گويش نداده اند (اديان باستاني ايران64:1385)bg pattern در مي يابيم كه هر يك از اين واژه ها با وجود قدمت و سابقه ي متفاوت حضور در فرهنگ موسيقي اين منطقه ،راهنماهايي مناسب و قابل قبول براي ورود به بحث و پژوهش در تاريخ موسيقي لرستان هستند.
همچنين اثر ديگري كه نشانگر رقص جمعي و شايد يك نوع تهيج و هماهنگي افراد به هنگام كارهاي دسته جمعي است در ميان اين آثار وجود دارد
منبع سایت دانلود آهنگ جدید ریتم تاپ ritm.top
https://open.spotify.com/album/7m9rRr57xRdo3aaUVRnxLW
https://www.musicgenreslist.com
https://www.digitalmusicnews.com/2016/04/07/most-popular-music-genres-america/
تعداد بازديد : 141
تاریخ انتشار: دو شنبه 25 فروردين 1399 ساعت: 1:28